Vastevistuigvissers op de BR 10
YERSEKE – Na precies vijftig jaar ging de BR 10 ‘Johanna’ afgelopen voorjaar over in Urker handen. Maar het Bressiaander nummer is gehandhaafd. Het afgelopen half jaar is er weer een nieuwe garnalenkotter van gemaakt. Afgelopen weekend maakte de Zeeuwse bemanning vanuit Yerseke een proefvaart. Maandag werd naar de Westerschelde gestoomd voor de eerste visweek.
Schipper op de BR 10 is Hendrik van Damme (44) uit Yerseke, aanstaande schoonzoon van eigenaar Willem Brands uit Urk (UK 161). Brands kocht het Bressiaander scheepje voornamelijk vanwege de vangstrechten. ,,We zouden er eerst minimaal aan gaan sleutelen, maar van ’t een kwam ’t ander en gaandeweg is het een hele refit geworden’’, vertelt Van Damme.
Scheepstimmerman Martin Geluk uit Bruinisse werd in de arm genomen om het logies en vooronder compleet te vernieuwen. Omdat de klus groter en groter werd, werd de hulp ingeroepen van Comint in Urk om een nieuwe brug in te timmeren. Veel werk zat er ook in de revisie van de lier, die nu hydraulisch aangedreven wordt. Een stevige klus voor Dijl Industrial & Marine Services. Van het nettenruim voorin werd een extra machinekamertje gemaakt met een nieuwe Perkins-hulpmotor van Diesel Service Maaskant. Sea & Shore vernieuwde de elektriciteit.
Van Damme werkt van jongs af op het water, maar gaat nu voor het eerst de sleepnetvisserij beoefenen. De afgelopen jaren was Van Damme met zijn YE 185 in het seizoen actief op Oosterscheldekreeften en beoefende hij met zijn YE 51 de zegenvisserij op harders. Ook de twee collega’s aan boord zijn zelfstandige vastevistuigvissers: Albert Paauwe (YE 163) en Westerscheldevisser Peet Steketee (YE 33). ,,We zien wel hoe we het allemaal gaan invullen. We zijn hartstikke flexibel.’’