Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Z 187 ‘Grietje’ na tien maanden weer naar zee

Bovendeks compleet nieuw

URK – Als O 187 ‘Grietje Hendrika’ arriveerde de Vlaamse Eurokotter van Joos de Ridder vorig jaar september in de haven van Urk. Als vernieuwde Z 187 ‘Grietje’ werd vrijdagavond de Urker haven verlaten om na het weekend te starten met de kreeftjesvisserij.

Ja, dit is wel wat uit de hand gelopen, zeggen eigenaar Joos de Ridder en de nieuwe schipper Tromp Post over de grote revisie van de kotter. De kotter is compleet gestript en bijkans alles bovendeks is vernieuwd. Voor Post (32) is het ook allemaal nieuw. Hij viste tot afgelopen voorjaar bij het eigen familiebedrijf UK 177, en begint nu aan een nieuw avontuur als schipper op een Belgische Eurokotter. De afgelopen maanden is hij meegeweest met collega-schipper Hendrik-Klaas Visser op de Z 189.

Een nieuwe aluminium brug op de dertig jaar oude Eurokotter stond bovenaan het lijstje. ,,Maar er is tien keer meer bijgekomen’’, aldus De Ridder. Dat stuurhuis met grotere ramen stond vorig jaar zomer al klaar toen de O 187 arriveerde. Het fraaie intimmerwerk werd gedaan door Comint, dat op vrijdagmiddag vlak voor vertrek als laatste klus nog de schipperstoel van De Boer Marine plaatste. De Boer Marine vernieuwde de brugapparatuur. De stoffering werd verzorgd door De Twiede Boet.

Reservenet op het dek.Reservenet op het dek.

De schipper heeft aan alle zijden vrij zicht, en kan aan de achterkant ook de nettenrollen, schroeven en jumpers bedienen. Aan bakboord en stuurboord zijn achterop nieuwe hydraulische liertjes geplaatste voor het vissen vanuit de gieken, om de visborden mee naar het schip te halen en waarmee ook gelost kan worden. De lier werd overhaald en voorzien van nieuwe luchtbediening en veiligheidshandels.

Een hoofdtaak was weggelegd voor Noordover. Naast het nieuwe stuurhuis zorgden de ijzerwerkers van Noordover voor een nieuwe verschansing met een rondere kop en meer lijn, nieuwe vloerplaten over het lierhok en de kombuis, nieuwe rvs-stortbakken en ook de nieuwe vangstverwerkingsinstallatie en samen met Couperus voor de liertjes achterop. De nieuwe opbouw is 4,5 ton lichter geworden, er ging 4 ton beton uit het schip en er kwam een zwevende vloer in. Door ESU werd al het elektrisch vernieuwd. De Ridder wil speciaal de led-verlichting noemen. Leidingwerk en tanks werden vernieuwd. L. Post en Zonen legde een nieuwe houten dek, en Maarten Bos van Master Composites polyesterde onder de bak, in het visruim en ook in accomodatieruimtes.

Hoofdtaak weggelegd voor Noordover.Hoofdtaak weggelegd voor Noordover.

DTM techniek deed de vloerverwarming boven en beneden en Hako Koeltechniek reviseerde de koelinstallatie en ijsmachine. In de machinekamer werd door Dieselservice Emmeloord een nieuwe Scania-hulpmotor geplaatst, met daarop een nieuwe hydrauliekset van Couperus. Andere bedrijven: Special Cleaning Flevoland (straalwerk), Hoekman Shipbuilding (roestvrijstalen uitlaten), SBB Herman Jansen (veiligheidsplan en stabiliteitsberekeningen), RI&S (brandbeveiliging), Ship Center Urk (medicijnkist) en de VCU (intuigen).

,,We zijn speciaal naar Urk gekomen om zoveel mogelijk Urker bedrijven aan boord te krijgen. Heel graag wil ik ook de bijzonder goede samenwerking met onze havenmeesters de afgelopen tien maanden noemen’’, wil De Ridder kwijt.

De Ridder heeft zijn kotter over laten schrijven van Oostende naar Zeebrugge. ,,Ik vind een Z op de kop mooier dan een O’’, zegt De Ridder, die ook eigenaar is van de Eurokotters Z 188 ‘Hillie’ (O 229) en Z 189 ‘Cornelis Gerrit’ (ex-Z 402). Zijn Nederlandse bokker UK 189 ligt sinds vorig najaar in Den Helder voor de kant, in afwachting van een nieuwe bemanning of anders verkoop.

Een presentje van Noordover: logo van de rederij op de brug.Een presentje van Noordover: logo van de rederij op de brug.