Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Europese groeiambitie Maruha Nichiro

Japanse visgigant koopt meerderheid Seafood Connection

URK – De Japanse visgigant Maruha Nichiro neemt een meederheidsbelang in het Urker vishandelsbedrijf Seafood Connection. Het doel is: groei in Europa, ook voor Seafood Connection.

Dat maakten Seafood Connection en de beursgenoteerde Maruha Nichiro Group aan de vooravond van de European Seafood Exposition bekend. Maruha Nichiro koopt 52,5 procent van de aandelen van de holding. Hoeveel miljoenen er met de transactie zijn gemoeid houden de partijen voor zich. Partner Fishcon verkoopt zijn aandeel van 25 procent in Seafood Connection helemaal, en directeur Jan Kaptijn (42) van Seafood Connection 27,5 procent. Kaptijn blijft directeur en houdt 47,5 procent in eigen handen.

Maruha Nichiro is met stip ’s werelds grootste visbedrijf. Wereldwijd beschikt het samen met dochterondernemingen over circa tweehonderd vestigingen en schepen. De jaaromzet is maar liefst 8 miljard euro. In Amstelveen heeft Maruha Nichiro een verkoopkantoor onder de naam Trans-Europe Seafood Sales (TESS), die de Europese industrie voornamelijk van visproducten uit Noord-Amerika voorziet.

Maar in Europa doet Maruha Nichiro toch nog relatief weinig en hier wil de Japanse gigant groeien, dé reden om in Seafood Connection te stappen. Ook Seafood Connection heeft verdere groeiambities, aldus Kaptijn. Met name in Zuid-Europa, in Noord-Europa is Seafood Connection met Seacon al een gerespecteerde leverancier aan de retailmarkt. ,,Eigenlijk is het heel simpel. Om te groeien heb je in de eerste plaats kapitaal nodig. Ten tweede producten, wij kunnen nu makkelijker bijvoorbeeld ook surimi of Thaise garnalen leveren. En natuurlijk personeel, recent hebben we een kantoor in Spanje geopend. Met Maruha Nichiro hebben we al een langdurige relatie. We kopen daar al jaren blokken Alaska pollack van die bestemd is voor de Nederlandse groothandelsmarkt. Binnen Seafood Connection verandert verder niets. We blijven zelf aan de leiding, want de viswereld is boeiender dan ooit.’’
Seafood Connection – gestart in 1995 - is een toonaangevend bedrijf op het gebied van import en export van diepvriesvisproducten. Specialisaties zijn met name pangasius en tilapia, daarmee is een grote expertise in de Vietnamese aquacultuur opgebouwd. In Nederland is Seafood Connection de belangrijkste leverancier van Alaska pollack en marktleider in het leveren van voorgesneden kibbeling daarvan. De im- en exporteur heeft in Europa vestigingen in Polen (Eurofish), Portugal, Griekenland en dus Spanje, en in Azië een kantoor in Vietnam. Seafood Connection heeft 60 werknemers, waarvan 26 op het hoofdkantoor in Urk. Jaarlijks wordt er circa 25.000 ton vis verhandeld. De jaaromzet is bijna 80 miljoen euro.

De Maruha Nichiro Group werd opgericht in oktober 2007. Aan de basis van het wereldconcern stonden de Japanse concerns Maruha en Nichiro, die al meer dan een eeuw bestaan. Het merendeel van de 179 bedrijven die tot de groep behoren (89 in Japan en 90 daarbuiten) is actief in de visserij, de viskweek en/of de visverwerking en vishandel. Er wordt wereldwijd gevist, voor de West-Afrikaanse kust bijvoorbeeld al sinds 1958. Belangrijke vestigingen voor visserij en viskweek liggen in Japan zelf, Nieuw-Zeeland, Indonesië, Filippijnen, Bangladesh, Peru en Namibië. Centra voor visverwerking liggen met name in Alaska, Spanje, China, Thailand, Maleisië en Japan zelf. Vanaf de zestiger jaren zijn onderdelen van de groep ook actief in vee en pluimvee, diervoeders en grondstoffen voor de voedingsmiddelenindustrie. De totaalomzet is al jaren redelijk stabiel rond de 8 miljard euro.