Maaskant bouwt Z 91
STELLENDAM/ZEEBRUGGE – Rederij Long Ships heeft Maaskant Shipyards opdracht gegeven voor de bouw van een nieuwe boomkorkotter Z 91 'Franson'. Vorige week werd er getekend door de Vlaamse reder Eddie Cattoor en werfdirecteur Eric Moerkerk.
,,Het is een compleet nieuw eigen Maaskant-ontwerp geworden'', zegt Moerkerk over de Z 91. ,,Voor rompoptimalisatie hebben we de laatste schepen van De Graeve als basis genomen. Dat is de serie van de Z 121 tot en met Z 483 in de periode 1992-2001. Dat lijnenplan hebben we samen met SIP Marine en SBB Herman Jansen geoptimaliseerd voor een schroef met een diameter van 3,80 meter. De styling bovendeks is in lijn met onze serie twinriggers verder ontwikkeld.''
Achttien maanden trekt Maaskant uit voor het tekenen en (af)bouwen van de Z 91. De laatste tekening van (Nederlandse) nieuwbouwbokkers is alweer vijftien jaar oud; het laatste (voorraad)casco uit deze Concorde-serie kwam vorig jaar als UK 46 in de vaart.
België kent andere eisen, waaronder een maximum tonnage van 385 GT. De afmetingen van de nieuwe Vlaamse bokkers wijken daarom niet veel van elkaar af. De nieuwe Z 91 wordt 37,9 meter lang, 8,50 meter breed en 4,85 meter hol. Het casco wordt gebouwd op de Safe Shipyard in Polen.
Geen klant, wel relatie
Eddie Cattoor (63) en echtgenote Ingeborg Van Acker ontvingen vorige week Maaskant-directeur Eric Moerkerk thuis om de handtekeningen onder het contract te zetten. In aanwezigheid van dochter Shirley en schoonzoon Chris Cocquyt. Cattoor is de enige reder die aan de haven van Zeebrugge woont. ,,Wij hebben het volste vertrouwen in Maaskant en verwachten van hen een mooi vaartuig voor ons te bouwen'', zegt Cattoor, wiens zoon David ook firmant is. ,,We keken al wat langer uit naar nieuwbouw. Nu is de tijd rijp. Visprijzen en quota zijn naar tevredenheid, de gasolieprijs is menselijk en ons vaartuig is afgeschreven. Kortom, een goed moment om te investeren. Als Belgische vloot zijn we te lang blijven stilstaan, we hebben nog wel wat in te halen. Zelf hebben we in zware crisisjaren tien jaar geleden twee schepen van nauwelijks twintig jaar oud moeten laten slopen en ter vervanging toen de rederij Long Ships met onze huidige Z 90 overgenomen, een vaartuig uit 1983.''
De familie Cattoor blijkt al een lange relatie te hebben met Maaskant, hoewel de rederij niet tot de klantenkring behoort. ,,Eerlijk gezegd wilden we het liefst in België nieuwbouwen, maar dat bleek eenvoudigweg niet mogelijk voor ons. Toen zijn we in Nederland gaan kijken. Bij Maaskant werden we direct zeer goed ontvangen. En Erik Moerkerk zei gelijk dat hij de bouwopdracht voor ons zou vrijhouden om als eerste met het nieuwe ontwerp in de vaart te komen. Dat hebben we gewaardeerd. De familie Maaskant kennen we al dik veertig jaar. Wijlen Aart Maaskant kwam regelmatig bij ons thuis. Hij nodigde me ooit uit om mee te gaan naar Polen, maar daar ben ik niet op ingegaan. We zijn echt op Vlaanderen gericht, maar de relatie met Maaskant werd nooit vergeten. Onze rederij is door grootvader opgestart in 1934. Voorheen hebben we trouwens ook in Nederland laten bouwen: onze Z 418 'Atlas' in 1964 bij Zwart in IJmuiden. Daarmee voeren we op IJsland, zelf heb ik daar ook nog mee gevist. Toen de IJslandvaart werd verboden kochten we in 1976 de KW 105, een nog zo goed als nieuwe bokker.''
De nieuwe Z 91 vervangt halverwege 2021 de huidige Z 90 'Francine'. Bewust kiest Cattoor voor een opvolgend nummer. Ook de naam wordt gewijzigd: 'Franson', vernoemd naar wijlen zijn eerste vrouw Francine en zijn overleden zoon Jason.
Zoals op de meeste Belgische kotters zit er geen familie van Cattoor aan boord. Zoon, dochter en schoonzoon zijn als (toekomstige) zaakvoerders wel nauw betrokken bij het visserijbedrijf. Als de vis aangeland wordt is Eddie Cattoor van de partij. De Z 90 vist het jaar uit in de noord, of zoals de Vlamingen zeggen 'om de oost'. Vorige week werd gelost in Hanstholm en werd de vis vrijdagmorgen geveild in Oostende. Vrijwel jaarrond wordt er met de matten gevist, alleen niet tijdens de zomercampagne in de Golf van Biskaje. ,,Maar als de quotaverdeling niet wijzigt hebben wij afgelopen jaar voor het laatst in de Golf gevist.''
Na Kerst kan Maaskant nog een tweede nieuwbouwopdracht uit België bekend maken. Buurman Padmos heeft een derde Vlaamse opdracht binnen. Dat betekent zes Belgische opdrachten in enkele maanden tijd, waarvan dus vijf voor de twee werven in Stellendam. ,,Er is een mooie concurrentiestrijd'', aldus Moerkerk.