Afbeelding
Nederlands Visbureau

Minder kijkers, meer viskopers

Algemeen

BARCELONA – De 30ste editie van de Seafood Expo Global, deze week in Barcelona, was met ruim 51.000 vierkante meter beursvloer en 2.244 exposanten uit 87 landen de grootste ooit. De eerste indruk van waarnemend directeur Remke Nehrstede van het Nederlands Visbureau was dat alles in Barcelona er weer supergoed uitziet. Het Visbureau organiseert het Holland Paviljoen en fungeert als informatiepunt. ,,Ook onze standhouders hebben allemaal een heel goed verzorgde stand’’, aldus Nehrstede afgelopen woensdagmorgen. 

De grootste editie zal mogelijk niet de drukste worden, want in ieder geval de eerste dagen (dinsdag en woensdag) was het rustiger qua publiek. ,,De interesse van de bezoekers is echter des te groter. Een rondje langs de Nederlandse standhouders in het paviljoen en elders op de beurs leert dat veel afspraken al staan en dat de tafeltjes continu heel goed bezet zijn. Het is echt een bedrijvige beurs.’’ 

Nederlandse bedrijven vielen dit jaar niet in de prijzen bij de Seafood Excellence Global awards. De Fransen gingen er met de twee hoofdprijzen vandoor. De award voor beste retail-product ging naar Parcs Saint Kerber voor een trio van oesters, en de award voor beste horeca-product ging naar Algolesko met ‘Wakame Pickles’ (krokant zeewier). Volgens de organisatie zijn twee trends in de wereldwijde visindustrie duidelijk zichtbaar in de genomineerde producten: traditionele smaken met invloeden van elders (zalm met Chinese kruiden bijvoorbeeld) en innovatieve presentaties.

Meerdere Nederlandse trailers reden voor de standhouders naar Barcelona, waaronder een speciale wagen van Urk Seafood.

Volgende week in Visserijnieuws veel meer over deze belangrijke visbeurs.

Afbeelding