Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Nieuwe campagne ‘De mannen van de zee’

Stijgende lijn voor verse vis

DEN HAAG – De consumptie van vis binnenshuis is in 2010 licht gestegen (+1 procent). Die stijging komt vooral op het conto van verse vis, dat per huishouden vaker en in grotere hoeveelheid wordt gekocht. De afzet van diepvriesvis liet een daling zien. Vooral binnen het supermarktkanaal is vis de laatste jaren bovengemiddeld gegroeid. Een en ander bleek afgelopen dinsdag in Den Haag tijdens de presentatie van de consumptiecijfers vis, schaal- en schelpdieren door onderzoeksbureau GfK.

GfK Panel Services Benelux meet door middel van haar panels alleen het thuisverbruik aan vis, en dus niet wat in restaurants, in viswinkels en aan de kraam op de markt aan vis wordt gegeten. In Den Haag werden de cijfers gepresenteerd door accountmanager Noa Bastiaans. Uit zijn stortvloed van cijfers en percentages bleek dat de Nederlandse consument het afgelopen jaar thuis 865 ton meer vis heeft gegeten dan het jaar ervoor, wat neerkomt op 1 procent stijging. In totaal werd 58.749 ton vis, schaal- en schelpdieren gekocht, voor een bedrag van 531 miljoen euro.

De visconsumptiecijfers werden gepresenteerd in de Caballero Fabriek in Den Haag, een voormalige sigarettenfabriek die nu dienst doet als bedrijvencentrum.De visconsumptiecijfers werden gepresenteerd in de Caballero Fabriek in Den Haag, een voormalige sigarettenfabriek die nu dienst doet als bedrijvencentrum.Hoewel Nederland geen land ...In de nieuwe campagne veel aandacht voor de seizoenen, en voor vissoorten die in Nederland wel worden gevangen maar relatief onbekend zijn, zoals mul, poon en langoustines. Dit komt tot uiting door elke maand een ‘vis van de maand’ centraal te stellen. Dit gebeurt op de winkelvloer, via filmpjes op internet en pr-activiteiten. De campagne ‘De mannen van de zee’ gaat in juni van start.

Trends en hypes
Trendwatcher Anneke Ammerlaan hield een interessante lezing over trends en hypes in food en vis. Wie zijn de trendsetters in de vis?: kokende mannen, rijke babyboomers, topkoks, hoog opgeleide vrouwen (dertigers) en studenten(!). Wat zijn de trends?: ´echt´ eten, naturel, authentiek, aandacht voor seizoenen en voor de producenten (revival van de visserman!) en een eerlijke prijs in de hele keten, aandacht voor de regio en lokale producten, verschuiving mediterraan dieet naar ´nordic´ dieet (inleggen in zuur bijvoorbeeld), makreel, krab en haring zijn ´in´ en garnaal is ´uit´.

Hoewel in totaal diepvries iets minder frequent werd gekocht, laten vissticks, kabeljauw en zalm in dit segment een volumegroei zien. Vooral koolvis, kibbeling, pangasius en tilapia zijn verantwoordelijk voor de volumedaling. Het conservenvolume in totaal kende een lichte stijging van +1 procent, maar tonijn in blik heeft wel een heel goed jaar achter de rug met een stijging ten opzichte van 2009 met bijna 10 procent.

Top 10 volume
De top tien meest gegeten vissoorten (volume):

  1. Tonijn in blik
  2. Pangasius diepvries
  3. Vissticks
  4. Zalm diepvries
  5. Zoute haring
  6. Gerookte zalm
  7. Haring glasconserven
  8. Zalm naturel
  9. Koolvis diepvries
  10. Makreel gerookt



Top 10 omzet
De top tien grootste omzetmakers:

  1. Gerookte zalm
  2. Gezouten haring
  3. Diepvries zalm
  4. Naturel zalm
  5. Tonijn in blik
  6. Gebakken kibbeling
  7. Vissticks
  8. Mosselen (met schelp)
  9. Verse kabeljauw
  10. Diepvries garnalen