Ontheffing voor elf kreefjesvissers
DEN HAAG/DEN OEVER – Elf kreeftenvissers hebben een ontheffing gekregen om in februari onder bepaalde voorwaarden in de Silverpit en het Botney Gat te mogen vissen. De WR 19 is afgelopen dinsdag vertrokken met een waarnemer van IMARES aan boord, die de maatse en ondermaatse kabeljauw die bijgevangen wordt gaat tellen in het kader van onderzoek naar de kabeljauwbijvangst.
Eind vorig jaar zijn vier gebieden, waaronder de voor kreeftjesvissers belangrijke Silverpit en Botney Gat, de hele winter gesloten voor Nederlandse bordenvissers. De maatregel dient als aanvullende maatregel om kabeljauw te beschermen en was nodig om voldoende zeedagen in de mandjes TR1 en TR2 te krijgen, die eigenlijk al respectievelijk in september en eind oktober waren verbruikt.
De lijst van elf kreeftjeskotters die nu een ontheffing hebben gekregen is tot stand gekomen op basis van VIRIS, waarbij als criterium gold dat de afgelopen drie jaar gedurende de maanden december, januari en februari één of meerdere reizen in genoemde gebieden op Noorse kreeftjes gevist moest zijn. Er moet worden voldaan aan een aantal voorwaarden.
Zo verlenen de vissers medewerking aan een onderzoek naar kabeljauwbijvangst in de kreeftenvisserij. De vissers moeten daartoe maatse en ondermaatse kabeljauw in aantallen per grootteklasse registreren op een door IMARES opgesteld formulier. Als aanvullende technische maatregel geldt dat het paneel grote mazen in de bovenkap minimaal 15 mazen van tenminste 165 mm moet zijn en dat gevist moet worden met een paneel vierkante mazen met een maaswijdte van 110 mm. Het paneel heeft een lengte van minimaal 3 meter en de achterste rij mazen bevindt zich op minimaal 9 meter van de pooklijn.
Kreeftjesvisser WR 19 van De Visser krijgt deze week als eerste een waarnemer aan boord. Roos Nijman van IMARES zal meevaren. Vanwege het stormachtige weer is de kotter maandag nog niet gaan varen. De planning was dinsdagochtend. Op maandag was er dus nog tijd om de grote panelen met 11 centimeter tussen de knopen in het net te zetten. Schipper Jan de Visser werkt mee, maar niet echt van harte: ,,We moeten wel. Er is geen alternatief.´´ De Visser snapt sowieso niet waarom de gebieden voor kreeftjesvissers zijn gesloten. ,,Er zitten ook veel bokkers, en die vangen meer kabeljauw dan wij.´´
De kotters die een ontheffing hebben gekregen zijn naast de WR 19, de GO 58, HD 36, VD 77, WR 7, WR 20, WR 23, WR 67, WR 68, WR 108 en WR 160. Alle schipper-eigenaren hebben zich bereid verklaard om waarnemers mee te nemen. Volgende week gaat Hendrik Jan Westerink van IMARES mee op een nog nader te bepalen kotter die in de betreffende gebieden vist, en ook de week daarna zal een waarnemer op een kreeftjesvisser geplaatst worden.
Motorvermogen
Vorige week hebben de vaartuigen die toegang hebben tot TR1 en TR2 bericht van het ministerie ontvangen dat het vermogen van de hoofdmotor teruggesteld moet worden. Kotters die twinriggen moeten de motoren afstellen naar 700 kW en flyshooters moeten terug naar maximaal 500 kW. Er geldt een overgangsperiode. Uiterlijk 2 mei aanstaande moet de terugstelling zijn uitgevoerd.